MAJHNI KORAKI DO VELIKE SPREMEMBE

Maja Krajnc, Utrgana koala, Ljubljana 1


Skavti smo delavni in varčni. Na žalost pa prepogosto varčujemo tam, kjer ne bi bilo treba, ker nas malce
zapusti delavnost. Ker radi dobro in veliko jemo, večkrat kupimo vso hrano naenkrat v najcenejši trgovini,
da smo preskrbljeni za cel tabor. To pa ni vedno najboljša izbira – da se tudi drugače. Pozanimajmo se, kaj
lahko dobimo pri lokalnem kmetu in kaj lahko kdo prinese od doma. Varčnost se ne meri le z denarjem.
Skrbno načrtovanje jedilnika res vzame več časa in organizacije, vendar prihrani našemu telesu
marsikateri nezdrav obrok in okolju veliko odpadne embalaže.


ALTERNATIVE

Z nekaj majhnimi prilagoditvami jedilnika se da narediti velike spremembe. Ker nam ugajajo predvsem
slana, sladka in mastna živila, okus pa se nam spreminja počasi, je bolje, da uvajamo novosti postopoma.
Mlajšim otrokom nova živila najbolje približamo tako, da sodelujejo pri pripravi.
Nekaj živil, ki jih lahko zamenjaš z boljšimi in bolj pestrimi izbirami:

Kaj lahko zamenjam?S čim?zakaj?Nasveti
Bela moka Polnozrnata moka več vlaknin
več mineralov
Polnozrnata moka vpije več vlage, zato je za isti recept uporabimo malo manj ali pa dodamo več tekočine.
riž, makaroni ajdova kaša prosena kaša ješprenj pira več raznolikosti več vlaknin več mineralov lokalna živila Kaše lahko pripravimo kot prilogo ali samostojno jed, podobno rižoti. Pred kuhanjem kašo speremo s hladno vodo, da ni grenka.
margarina, maslo kisla smetana manj maščob (tudi nasičenih) več beljakovin bolj praktično Kislo smetano zmešamo z marmelado za osvežilen namaz, ki se poda na kruh ali palačinke.
namazi, paštete domači namazi manj soli, sladkorja manj aditivov manj embalaže Recepte najdeš na Youtube kanalu Skavti, v skavtski Knjižici z recepti in na spletni strani Izzivaj - uživaj

STROČNICE

Fino je, da kombiniramo živalske in rastlinske beljakovine. Dobri viri živalskih beljakovin so pusti kosi
mesa, jajca, mleko in mlečni izdelki (jogurt, skuta). Ker nimamo vsak dan na voljo trgovine ali primernega
mesta za hlajenje, so poleg žit odlična kombinacija stročnice – fižol, čičerika, leča, grah … Na potovalnih
taborih bolj pridejo prav že kuhane in vložene, sicer pa lahko kupimo sušene in jih namočimo ter
skuhamo sami.

SADNI JOGURT

Namesto nakupa sadnih jogurtov, ki imajo dodane velike količine sladkorja, lahko kupimo večje pakiranje
navadnega jogurta in ga zmešamo s sadjem. Odlična izbira, če imamo v bližini trgovino, je zmrznjeno
jagodičevje. Čez noč pustimo, da se odtaja in ga zjutraj zamešamo v jogurt. Za bolj sladek desert pa lahko
v jogurt vmešamo žlico domače marmelade.

MALICA

Piškoti s piškoti na piškotih. A obstaja še kaj drugega?
Najboljša izbira je sveže sadje ali zelenjava (korenje, kumare). Pri mlajših otrocih je priporočljivo, da sadje
narežemo na manjše kose. Redko kdo bo vzel celo jabolko, če pa ga narežemo na krhlje, gre hitreje “v
promet”. Za bolj hranljivo malico lahko ponudimo zelenjavne palčke ali grisine, zraven pa skuto, sirni ali
čičerikin namaz, v katerega jih pomakamo. Sadno malico lahko popestrimo z oreščki, suhim sadjem ali
arašidovim maslom (pri nakupu pazimo, da so sestavine le 100 % arašidi). Odlična izbira je tudi jogurt.

VODA

Na taboru se večkrat zgodi, da se čez dan preveč dogaja in čisto pozabimo na žejo. Najbolje je, da vsak
poskrbi zase in ima s seboj svojo stekleničko, ki jo vestno polni. Pri mlajših otrocih pa morajo za redne
odmore, namenjene pitju, skrbeti voditelji. Če ima voda neprijeten priokus, se izogibamo uporabi sladkih
sirupov. Dodamo ji sveže nabrana zelišča (meta, melisa), sveže iztisnjen limonin sok ali koščke ingverja.
Če moramo vodo prekuhavati, naredimo veliko količino čaja, ki ga ohladimo in ga imamo za cel dan.
Večino teh osnovnih živil lahko najdemo na lokalnih kmetijah v bližini prostora, kjer taborimo. Na
kmetijah se navadno lahko tudi dogovorimo, da kupimo izdelke v povratni embalaži ali pa prinesemo
svojo. Rezultati ankete o prehrani med skavti kažejo, da so starši v veliki večini pripravljeni za aktivnosti
plačati več, če gre ta denar za bolj kakovostno prehrano njihovih otrok. Veliko pa jih je predlagalo, da bi
namesto denarja lažje prispevali svoje domače pridelke (krompir, sadje in zelenjavo, domače marmelade
in podobno). V nekaterih stegih je to že utečen sistem, ki dobro deluje. Zato spodbujamo tudi ostale, da
se potrudite in naredite kakšen korak na poti k spremembam.